Ieder kind is uniek,

 

daarom is er ook geen enkele methode

dat voor ieder kind met autisme werkt.

 

Waarom een gespecialiseerde autisme kindercoach?

Dat is meer dan een kind bijsturen dat even uit de pas loopt. Met alleen wat methodes en handvatten ben je er nog niet als coach, een kind met Autisme vraagt om een op maat gemaakte aanpak.

Autisme kindercoaching is samen werken met het kind met als doel de deskundigheid in het kind naar boven te halen. De sterke eigenschappen ontdekken en deze leren in te zetten tijdens problemen in het dagelijks functioneren.
Daarnaast help ik de vertaalslag te maken van het kind naar de ouders, zodat ze niet hoeven te raden wat er in het kind afspeelt. Het leren verwoorden van hun gedachtes is cruciaal voor het kind. De directe naasten van het kind kunnen met de juiste benadering het verschil maken, daarom is betrokkenheid van de ouders een essencieel onderdeel van het traject.

Om tot de kern te komen voer ik gesprekken op een natuurlijke manier; Tijdens alledaagse activiteiten zoals spelletjes doen, samen iets bakken, of naar de speeltuin gaan voelt het kind zich prettig en leer ik kind echt kennen.

Het kind krijgt een eigen mapje, waarin tekeningen en opdrachten bewaard worden, deze krijgen de kinderen aan het eind van onze samenwerking mee naar huis. Dit mapje mogen ouders (met toestemming van het kind) tussendoor ook inkijken.
Tijdens het coachen gebruik ik regelmatig RET-therapie, klik hier voor uitgebreide uitleg over RET.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat het kind zelfstandig kan functioneren en het geleerde kan toepassen. Ik help het kind en het gezin op weg en wanneer ik zie dat het zonder mij kan bouwen we onze samenwerking af.

 

Ten alle tijden staat het kind centraal. Ik ben er om het kind te begeleiden en te steunen en pas me aan, aan het tempo van het kind. Ieder kind heeft zijn eigen grenzen en deze respecteer ik, alleen zo kan een kind zich veilig en vertrouwd bij mij voelen.

Maar ook ouders lopen tegen problemen aan en willen daar oplossingen voor hebben. Deze worden zeker meegenomen in het coaching-traject. Belangrijk is dat ouders gemotiveerd zijn en open staan voor hulp.
Ook broertjes/zusjes mogen deelnemen aan dit proces, want het gaat niet alleen om het kind met autisme, maar om het functioneren van het hele gezin waarin het kind zich bevindt.

 

Een idee hoe een gemiddeld coachingstraject er uit zal zien:

Tijdens het traject lopen we een paar vaste punten langs. We starten met een intake gesprek waarin ik met een vragenlijst de feiten uitvraag. Daarna volgt een eerste gesprek met het kind waarin ik meer te weten kom over het karakter, competenties en gevoelens van het kind.

Aan de hand van deze informatie maak ik een plan daarin kan ik ook wat meer zeggen over het aantal sessies (tussen de 5 en 10 sessies is gebruikelijk). Na elke sessie schrijf ik een verslagje welke u kunt inzien. Halverwege het traject evalueren we en kunnen we de therapie gezamelijk bijsturen. Aan het eind sluiten we af met een gezamenlijke evaluatie en krijgt u een stappenplan mee voor thuis.

De periode na de therapie blijf ik telefonisch bereikbaar om hulp te bieden.

 

 

 

 

Andere vormen van hulp die ik bied zijn:

Individuele begeleiding (langdurig)
Informatie-lezingen
Begeleiding scholen

Ondersteuning ouders, broertjes en zusjes